سئوالات متداول رادیولوژی

برای دیدن جواب سوال ها روی هر سوال کلیک کنید.

1رادیوگرافی دندان ها برای تشخیص چه بیماریهایی صورت می­ گیرد؟
یافتن مشکلات دهان از قبیل پوسیدگی دندان، آسیب به استخوان­های حمایت­ کننده از دندان­ ها، و آسیب­های دندانی (مانند ریشه ­های شکسته دندان). عکسبرداری با اشعه ایکس در دندانپزشکی اغلب برای پیدا کردن مشکلات اولیه، قبل از بروز هر گونه علائمی بکار می­رود.
یافتن دندان­هایی که در مکان مناسب قرار ندارند و یا به درستی در طول لثه رشد نکرده اند. دندانهایی که برای قرار گیری در طول لثه بیش از حد فشرده ­شده اند، دندانهای نهفته یا تحت فشار نامیده می­شوند. یافتن کیست­ ها، اجسام زائد (تومورها)، و یا آبسه ­ها.
بررسی مکان دندان های دائمی در حال رشد در فک کودکانی که هنوز دندانهای اولیه (و یا شیری) خود را دارند.
طرح ­ریزی درمان مناسب برای حفره­ های بزرگ و یا گسترده، جراحی کانال ریشه، جای­گذاری ایمپلنت­ های دندانی، و برداشتن دندان های مشکل ­دار.
طرح­ ریزی درمان برای دندان ­هایی که به صورت صاف و مستقیم رشد نکرده­ اند (درمان­ های ارتودنسی).
2رادیوگرافی دندان ها در چه مواردی برای غربالگری صورت می­ گیرد؟
افرادی که هیچ پوسیدگی دندانی نداشته و در معرض خطر بالایی برای ابتلا به حفرات نیستند:

بزرگسالان باید عکسبرداری با اشعه ایکس بایت وینگ را در هر 2 الی 3 سال داشته باشند.
نوجوانان باید عکسبرداری با اشعه ایکس بایت وینگ را هر یک سال و نیم تا 3 سال داشته باشند.
کودکان باید عکسبرداری با اشعه ایکس بایت وینگ را هر 1 تا 2 سال داشته باشند.

افرادی که دارای پوسیدگی دندان بوده و یا در معرض خطر بالایی برای ابتلا به حفرات قرار دارند:

بزرگسالان باید عکسبرداری با اشعه ایکس بایت وینگ را هر 6 ماه تا یک سال و نیم داشته باشند.
کودکان و نوجوانان باید عکسبرداری با اشعه ایکس بایت وینگ را هر 6 تا 12 ماه داشته باشند.
3نحوه­ آمادگی برای رادیوگرافی دندان ها (opg) ؟
قبل از آزمایش با اشعه ایکس، با پزشک خود درباره احتمال بارداری­ تان صحبت کنید. عکسبرداری با اشعه ایکس در دندانپزشکی فقط بر روی ناحیه دهان شما انجام می شود، ولی در صورت بارداری، معمولاً می­ توان عکسبرداری با اشعه ایکس را به تعویق انداخت تا نوزادتان (جنین) در معرض هیچ گونه تشعشعی قرار نگیرد. در صورت ضرورت قطعی عکسبرداری، برای محافظت از نوزاد در برابر پرتوهای اشعه ایکس می­توان نوعی پیشبند سربی را در مقابل شکم مادر وی قرار داد.

پیش از عکسبرداری با اشعه ایکس در دندانپزشکی هیچ کار دیگری ضرورت ندارد.
4علت اجرای رادیوگرافی ستون فقرات؟
پیدا کردن علت دردهای مداوم، بی حسی یا ضعف و سستی.
بررسی آرتروز مفاصل بین مهره­ ای و فروپاشی (انحطاط) دیسک­ های بین استخوان های ستون فقرات.
بررسی جراحات وارده به ستون فقرات، از قبیل شکستگی یا دررفتگی.
بررسی اثرات ناشی از مشکلاتی مانند عفونت ها، تومورها، و یا اسپرز استخوانی (زائده استخوانی) بر روی ستون فقرات.
بررسی انحنای غیر طبیعی ستون فقرات، از قبیل اسکولیوز در کودکان و نوجوانان.
بررسی ستون فقرات برای مشکلات موجود در هنگام تولد (بیماری­های مادرزادی)، مانند اسپینا بیفیدا در نوزادان، کودکان، و بزرگسالان جوان.
بررسی تغییرات ستون فقرات بعد از عمل جراحی ستون فقرات.
5نحوه آماده شدن برای رادیوگرافی ستون فقرات ؟
قبل از آزمایش با اشعه ایکس، با پزشک خود درباره احتمال بارداری ­تان صحبت کنید. بارداری و خطر تابش اشعه به جنین باید در نظر گرفته شود. خطرات ناشی از اشعه ایکس معمولاً در مقایسه با منافع بالقوه این آزمایش بسیار اندک می­ باشد. در صورت ضرورت قطعی عکسبرداری، برای محافظت از نوزاد در برابر پرتوهای اشعه ایکس می­توان نوعی پیش­بند سربی را در مقابل شکم مادر وی قرار داد.

شما باید تمامی طلا و جواهراتی موجود در مسیر اشعه X را در بیاورید.

هیچ کار دیگری پیش از انجام این آزمایش ضرورت ندارد.

در مورد نگرانی­ هایتان در رابطه با ضرورت انجام این آزمایش، مخاطرات آن، چگونگی انجام آن، و یا معنا و مفهوم نتایج حاصله با پزشک خود گفتگو کنید.
6چگونه باید برای رادیوگرافی از استخوان ها آماده شد؟
خانم ها همواره بایست به یاد داشته باشند که کارشناس رادیولوژی را از بارداری و یا حتی احتمال بارداری خود مطلع کنند.
البته در برخی موارد ممکن است پزشک اجازه انجام آن را بدهد.
7آمادگی برای رادیوگرافی لومبوساکرال ؟
• ساعت 4 بعدظهر (2ساعت بعد نهار) روز قبل از رادیوگرافی یک شیشه شربت سناگراف 60 میلی لیتری میل شود.
• ساعت 7 شب شام سبک ( سوپ صاف شده یا مقدار کمی سینه مرغ آب پز ) میل شود.
• تا زمان رادیوگرافی حتما 8 لیوان آب و مایعات (بجز نوشابه گازدار و شیر) مصرف شود.
• از مصرف میوه، سبزیجات و حبوبات خودداری کنید.
• صبح روز رادیگرافی می توانید مایعات ( به غیر از شیر و نوشابه گازدار) مصرف کنید ولی از مصرف مواد جامد پرهیز نمایید.
8آمادگی برای رادیوگرافی لومبوساکرال و KUB ؟
• از مصرف میوه، سبزیجات و حبوبات خودداری کنید.
9موارد استفاده از رادیوگرافی عکسبرداری قفسه سینه چیست؟
از این روش برای بررسی وضعیت ظاهری قلب ، ریه ها و دیواره قفسه سینه استفاده می شود .
عکسبرداری قفسه سینه معمولا اولین روش تصویربرداری است که بدنبال بروز علائم و نشانه های زیر درخواست می گردد:
• سرفه های مزمن
• جراحت یا درد قفسه سینه
پزشکان از این شیوه برای بررسی و تشخیص بیماریهای زیر استفاده می کنند:
• پنومونی
• نارسایی قلبی و سایر مشکلات آن
• سرطان ریه
• آمفیزم
• بررسی مسیر قرارگیری لوله تنفسی
• بررسی مایعات و هوای جمع شده در ریه ها و سایر وضعیت های پزشکی
10چگونه باید برای رادیوگرافی عکسبرداری قفسه سینه آماده شد؟
شما باید برای انجام این عکس تمامی لباس ها و یا بخشی از لباس های بالاتنه خود را در آورید و لباس ساده ای بپوشید (گان) که حاوی هیچ بخش فلزی یا مصنوعی نباشد چراکه ممکن است تصویر آن شئی در عکس شما افتاده و آن را خراب کند.
بنابراین قبل از انجام رادیوگرافی هرگونه شئی فلزی و لباسهایی که حاوی اشیاء فلزی هستند را تعویض کنید.
عکسبرداری با اشعه X همچون بسیاری از دیگر روش های پزشکی نباید در حین بارداری انجام شود. البته در برخی موارد ممکن است پزشک اجازه انجام آن را بدهد.
11موارد استفاده از رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی چیست؟
رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی یاUpper GI می تواند عملکرد و نحوه هضم و بلع مواد را بررسی کند و به تشخیص موارد زیر کمک می کند:
• زخم های مسیر گوارشی
• تومورها و توده ها
• انسداد مسیر گوارشی
• فتق و بیرون زدگی دیواره گوارشی
• التهابات مری ، معده و دئودنوم
• عملکرد غیر طبیعی ماهیچه ها ی دیواره گوارشی فوقانی
این روش برای بررسی علائم زیر در بیماران مفید است:
• مشکلات بلع غذا
• دردهای قفسه سینه و شکم
• رفلاکس مواد غذایی
• سوء هاضمه شدید
• دیده شدن خون در ادرار
• حالت تهوع و استفراغ بی دلیل و مزمن
12کاربردهای رادیولوژی از مجاری ادراری (IVP) چیست؟
رادیوگرافی به روش (IVP) به رادیولوژیست کمک می کند تا اختلالات و ناهنجاری های سیتم ادراری را بررسی کند از جمله بررسی چگونهگی و سرعت و نحوه دفع و انتقال مایعات را در بدن بیمار نشان می دهد.
این روش برای کمک به تشخیص علائمی نظیر رویت خود در ادرار یا درد در پهلوها (کلیه ها) بکار می رود.
این روش همچنین به رادیولوژیست کمک می کند تا مشکلات شایع مجاری ادراری را تشخیص دهد نظیر:
- سنگ کلیه
- بزرگی پروستات
- تومورها یا توده های کلیه ، حالب ها و مثانه
- تاثیرات جراحی بر سیتم ادراری
- مشکلات مادرزادی سیستم ادراری
13آمادگی های رادیولوژی از مجاری ادراری (IVP) چیست؟
پزشک یا کارشناس رادیولوژی دستورات و جزئیات لازم را برای کسب آمادگی انجام این آزمون به شما خواهد داد .
مراکز مختلف ممکن است دستورالعمل های متفاوتی را برای آمادگی بهتر بیمار بکار ببرند ولی اغلب این دستورالعمل ها شامل رعایت رژیم غذایی سبک (اغلب ناشتا بودن) چندین ساعت قبل از انجام آزمون است .
حتی ممکن است از بیمار خواسته شود تا از داروهای مسهل (laxative) قبل از انجام آزمون استفاده کند.
این کار سبب پاک شده روده ها از مواد زائد شده و سبب افزایش کیفیت تصاویر خواهند شد.
بیماران باید پزشک خود را از مصرف هرگونه دارو توسط خود مطلع کنند ، چنانچه سابقه حساسیت به دارو ، مواد یا خوراکی های حاوی ید دارید حتما پزشک و کارشناس را مطلع کنید.
اما بطور کلی آمادگی که در مرکز تصویربرداری پایتخت همواره به آن تاکید میشود بشرح ذیل می باشد:
• ساعت 4 بعدظهر (2 ساعت بعد از نهار) روز قبل از رادیوگرافی یک شیشه شربت سناگراف 60 میلی لیتری میل شود.
• ساعت 7 شب شام سبک ( سوپ صاف شده یا مقدار کمی سینه مرغ آب پز ) میل شود.
• تا ساعت 12 شب ، حتما 8 لیوان آب و مایعات (بجز نوشابه گازدار و شیر) مصرف شود.
• از مصرف میوه، سبزیجات و حبوبات خودداری کنید.
• صبح روز رادیوگرافی حتما ناشتا باشید و از مصرف هرگونه مایعات بپرهیزید.
14سوال تست 1
جواب این سوال این هستش